Categorie: persbericht

Het persbericht (3): de stijl

Zakelijk communiceren


Door zakelijk te communiceren verliest men zowel het belang van de journalist als die van de organisatie niet uit het oog. Dit belet trouwens niet dat er na verloop van tijd een hechtere band kan ontstaan met bepaalde journalisten. Zulke relaties zijn...

Het persbericht (4): versturen

Timing


Timing kan cruciaal zijn. Hou de deadlines van de media voor ogen. Zowel op de radio als op de televisie zijn er belangrijke nieuwsuitzendingen om 13.00u, 18.00u, 19.00u en 20.00u.

Vergeet bovendien de lokale pers niet! De nationale pers zal wellicht...

Het persbericht (2): de opbouw

Lengte


Een persbericht is nooit langer dan 1 A4. De 'ideale' lengte van een nieuwsbericht ligt tussen de 20 en de 30 (tik)regels, dat zijn ongeveer 300 woorden. Wees dus zuinig. Schrap hulpwerkwoorden (worden, mogen, kunnen, zullen) en bijwoorden (bovendien, desondanks, dan...

Het persbericht (1): wanneer stuur je een persbericht?

Nieuwswaardige feiten


Een persbericht bevat enkel nieuwswaardige feiten. Vraag je af wat een journalist interessant zou kunnen vinden. Je kan de pers niet voor alles contacteren, het is beter om ze op de hoogte te houden van belangrijke, ludieke acties of activiteiten. Als...