10 snelle tips om te starten met social media!

10 snelle tips om te starten met social media!

Wie vandaag de dag met sociale media begint, ziet al snel door de bomen het bos niet meer. Maar ook ervaren communicatiemensen laten zich door een veelheid aan kanalen en projecten soms afleiden van de essentie. 

Om terug wat grip te krijgen op de altijd veranderende digitale wereld geven we de 10 bouwstenen van een sterke strategie op sociale media.

1. Wie is je doelgroep? 

Heb je je doelgroep al bepaald? Maar écht bepaald? ‘Iedereen’ of ‘zoveel mogelijk mensen’ is géén goed idee.
 
Denk eens goed na: Wie zijn de mensen die het meest in contact komen met jouw organisatie? Welke leeftijd hebben ze? Waar wonen ze? Waar houden ze (niet) van? Door dat soort vragen te stellen, kom je er al snel achter wat de gemene deler van jouw doelgroep is.
 
Heb je jongeren als doelgroep? Nood om de cijfers van Apestaartjaren nog eens opfrissen? Bekijk dan het korte overzicht.
 

2. Facebook, Twitter, Instagram,…help? 

Snapchat, Instagram, Facebook, keuze genoeg! Op elk kanaal een profiel maken kan, maar hoeft zeker niet.
 
Kies liever één kanaal dat je goed uitbouwt. Welk dat moet zijn? Dat hangt af van jouw doelgroep: Wat gebruiken zij het meest? Hoe kan je ze bereiken?
 
Kijk ook naar wat bij jou en jouw organisatie past. Waar voel je je zelf comfortabel bij?

3. Geduld is een schone zaak

Rome is niet in één dag gebouwd en jouw kanaal op sociale media al helemaal niet. Verwacht niet dat vanaf de eerste dag de likes je om de oren zullen vliegen. Dat heeft even tijd nodig.
 
Heb dus geduld en wees niet teleurgesteld als het bij de start niet zo vlot loopt als je zelf had gehoopt. Dat is volkomen normaal! 

4. Spread the word!

Maak bekend dat je op sociale media zit. Schreeuw het uit op zowel online en offline kanalen.
 
Verwijs door naar je kersverse kanaal en zorg dat mensen die zo eenvoudig mogelijk kunnen vinden.
 
Bill heeft dit uitstekend begrepen: Hun Snapchat-kanaal maakten ze al meerdere keren kenbaar op Instagram en als profielfoto op de Facebook-pagina en Twitter-account gebruiken ze de QR-code van Snapchat.
 
snapchat op instagram
 
Maar ook als je een mailtje stuurt, kan je bijvoorbeeld linken naar je socialemedia-kanaal. Maar even goed op flyers en affiches. Zet dan best een zo kort en duidelijk mogelijke link. 

5. Denk vooruit

Vaak begin je vol moed aan je sociale media, maar verlies je die al snel uit het oog. Probeer op vaste momenten tijd vrij te maken voor je kanaal/kanalen.
 
Plan ook op vaste tijdstippen posts in, wacht niet tot ‘er eens iets gebeurt’.
posts inplannen
 
Kies er bijvoorbeeld voor om elke donderdag een leuke foto in thema te posten. Je kan gemakkelijk dingen voor een later tijdstip inplannen dankzij een (deels gratis) tool zoals buffer.com

6. Je hoeft niet alles zelf te doen

Schakel gerust je collega's of vrijwilligers in. Misschien willen zij ook wel eens het roer overnemen en snappen of instagrammen in naam van de organisatie? Laat hen eens foto’s nemen, een blogpost schrijven of misschien kan je zelfs eens ‘een dag uit het leven van…’ doen? 
 
Ook in jouw organisatie zitten tal van boeiende verhalen verscholen. Aan jou om te denken als een journalist en er mee naar buiten te komen.
 
Niet alles wat je post, hoeft van jouw eigen organisatie te komen. Bepaal wat belangrijke onderwerpen voor jouw organisatie te zijn en zoek daar interessante artikels, filmpjes, foto’s,… rond.
 
Als je bijvoorbeeld voor een school werkt, kan je perfect een online krantenartikel rond een nieuwe studiemethode posten.

7. Analyseer en speel in op trends

Wat krijgt veel likes op jouw kanaal en wat niet? Die info kan je helpen te bepalen welke richting je kanaal en je posts moeten uitgaan.
 
De echte ontdekkingsreizigers onder ons kunnen zelfs eens op zoek gaan naar de analytics van het kanaal. Daar krijg je nog veel meer info, zoals hoeveel keer is er op je post geklikt, hoeveel mensen hebben je post gezien enzovoort.
facebook statistieken
 
Let op, dit is voor elk kanaal anders en sommige kanalen, zoals Snapchat, beschikken hier niet eens over.

3 dingen die altijd werken

  1. Maak het visueel: Gebruik duidelijke, sprekende foto's, maar probeer vooral ook video video uit!
  2. Hou het kort en krachtig: een video van 30 seconden wordt sneller uitgekeken dan één van 3 minuten. Een tekst van één regel wordt sneller gelezen dan één van 5 regels.
  3. Haak in op internetcultuur: Ga gerust eens op zoek naar een meme, animated gif of grappig filmpje van op het internet. Zorg er wel voor dat de link met je organisatie duidelijk is
Een andere trend, vooral bij jongeren, zijn emoji. Dat zijn kleine icoontjes die eigenlijk een beetje op smileys werken. Je kan ze gemakkelijk copy-pasten vanaf emojikeyboard.org. 
emojikeyboard

8. Negeer geen negatieve comments…

Af en toe krijg je eens een reactie die niet zo leuk is. Negeer die dan niet of reageer dan niet boos, maar kijk wat het probleem eigenlijk is.
 
Heeft er iemand oprecht een probleem? Kijk dan of er een oplossing mogelijk is en laat die persoon dat dan ook weten wat je er plant aan te doen.
 
Iets verkeerd gezegd? Bied je excuses aan. Kortom, gebruik je gezond verstand en behandel hem/haar zoals je zelf behandeld zou willen worden.
interactie op sociale media instagram en twitter
 
Enige uitzondering: Iemand die er enkel op uit is om ruzie of reactie uit te lokken, mag je wél gerust negeren en eventueel zelfs de comment deleten. 

9. … maar ook geen positieve!

Een veelgemaakte fout is om niks te doen met leuke reacties. Iemand die zegt dat je een toffe post schreef, een mooie foto maakte,…
 
Het is de ultieme kans om je community aan jou te binden! Geef op z’n minst een like, of bedank de persoon gewoon voor de leuke reactie. 

10. Vraag toestemming

Het lijkt soms alsof alles voor het grijpen ligt op het internet, maar dat is het niet! Je mag niet zomaar foto’s, teksten, filmpjes van anderen gebruiken. Als je het doet, zorg dan voor een goede bronvermelding
 
Je kan ook voor afbeeldingen zonder copyright kiezen. Zo kan je bijvoorbeeld op pexels.com prachtige foto’s vinden die je voor alles mag gebruiken - zonder bronvermelding.
 
pexels.com
 
Maar ook als je zelf foto’s of filmpjes maakt, moet je zeker zijn dat de mensen op de foto wel op jouw socialemedia-kanaal willen verschijnen. Bij minderjarigen moet je in principe toestemming vragen aan hun ouders of voogd. Hoe je je indekt tegen inbreuken op het portretrecht lees je op mediaopkamp.be