4 wijsheden vanop Apestaartjaren 6.1

4 wijsheden vanop Apestaartjaren 6.1

Op maandag 28 november bliezen pedagogen en digitaal enthousiastelingen verzamelen in het STUK in Leuven voor Apestaartjaren Update 6.1.

apestaartjaren-update-61

Vier experts wierpen er hun licht op hoe kinderen met nieuwe media omgaan en welke kansen voor scholen en organisaties verscholen liggen.

Wat wij geleerd hebben? We vatten het samen in deze 4 wijsheden

Mediaopvoeding is geen kookboek

Er bestaan geen kant en klare oplossingen als je het over mediaopvoeding hebt. Mediaopvoeding is geen  A-naar-B-verhaal waarbij je met specifieke daden op een gewenst eindpunt terechtkomt, want ook opvoeden is een groeiproces. Logisch, want het ene kind is het andere niet.

Onthou vooral dat kwaliteit in mediaopvoeding belangrijk is. Stel je als ouder deze vragen: Wat doet je kind met een mediatoestel, app of sociaal netwerk? En welke functie heeft dat in hun leven? 

Dat besluit Tom Vandries van UCLL uit de resultaten van zijn onderzoek naar kinderen en nieuwe media. 

Meer gaming in het onderwijs alstublieft!

Lespaketten die leerstof combineren met gaming, daar ligt volgens Frans Hoes van basisschool De Zevensprong in Ham de sleutel tot boeiende, interactieve lessen. Op dit moment zijn er nog maar weinig toepassingen op de markt die dat combineren.

Het online leerplatform Bingel is in elk geval goed op weg. Bingel is een leuke oefensite om leerstof onder de knie te krijgen. Elk leerjaar heeft z'n unieke eiland waarop leerlingen mini-games kunnen spelen, oefeningen maken en lesmateriaal raadplegen.

Het geeft kinderen uit de basisschool een goed platform om speels en op hun eigen houtje leerstof onder de knie te krijgen. 

De weg is wel nog lang en daarom roept Frans op om meer de kaart van gamification en interactie te trekken in het onderwijs.

apestaartjaren-update-61

Geen Facebook voor kinderen

Sam Ickx van Ketnet leert ons dat als je digitaal iets wil betekenen voor kinderen, dat je met een website of een facebookpagina niet ver komt.

Kinderen openen geen browser, maar gaan vooral via de Appstore of Google Play op zoek naar content. Dan heb je geen website maar een kindvriendelijke app nodig. 

Hoe die app van Ketnet er uitziet? 

Opvallend en doordacht: Aanvankelijk werd de app Ketnet Jr. enkel voor tablets ontwikkeld. Een tablet is namelijk meer een gezinstoestel dan iets persoonlijks en komt dus sneller in handen van kinderen terecht. Al is er ook wel een smartphone-versie van de app op komst.

Wat dan met Facebook? Bij Ketnet vinden ze dat een heel dankbaar platform om ouders te bereiken en sensibiliseren.

Een goeie zet van Ketnet, want eerder verklapte Tom Vandries ons al dat maar 33% van de kinderen tussen 9 en 12 jaar maandelijks inlogt met een eigen Facebook-account. 

Kinderen zijn mondiger dan ooit

Hoorde jij al van 'Kidfluence'?

Kidfluence, of kinderen die meer mondig zijn dus. Het is een trend die Guido Janssens van Kids Republic opvalt.

Daaronder begrijpen we dat kinderen aankopen van hun ouders beïnvloeden , zelfs als die aankopen niet voor de kinderen zijn. Maar ouders geven ook steeds vaker bewust meer inspraak aan hun kinderen op jonge leeftijd.

Die mondigheid van kinderen is heel sterk bij meisjes te merken. Ze komen beter voor zichzelf op en daar speelt communicatie handig op in.

De algemene trend dat mensen mondiger worden, vertaalt zich in marketing vaak naar cocreatie. Een voorbeeldje? Check dan zeker het filmpje van IKEA UK.

Na vier boeiende sessies vlogen we voldaan het netwerkmoment in. De mensen die we daar spraken waren enthousiast: deze update was bijzonder interessant en heeft de honger naar kennis gestild. Voorlopig althans. Herlees alle tweets met #ASJ61.