8 tips om je evenement kracht bij te zetten op sociale media

8 tips om je evenement kracht bij te zetten op sociale media

Anno 2017 is sociale media niet meer weg te denken uit ons leven. Voor organisatoren van evenementen is het een hele uitdaging om een evenement online evenveel te laten leven als offline

Op welke manier maken we het best gebruik van je kanalen om je evenement digitaal kracht bij te zetten? Check deze 9 tips en voorbeeldjes van de social media reportage van Mediaraven tijdens het Mediawijs Congres.

1. Verzeker je bereik 

Als je je evenement extra zichtbaar wil maken op sociale media, vertrek je best van een stevige basis volgers.

Een maand op voorhand nieuwe facebookpagina of instagramaccount uit de grond stampen is dus geen goed idee, want de kans is klein dat je snel genoeg aan evenveel of meer volgers geraakt dan je hebt op de kanalen van je organisatie

Maak je toch een nieuw kanaal aan, begin er dan ruim voor het evenement doorgaat aan!

2. Zorg dat je makkelijk vindbaar bent en opvalt

Als je wil dat mensen jouw evenement bezoeken, moet je ze warm maken voor wat er zal komen.

Een leuke lay-out die in het oog springt en goed contentplan met toffe filmpjes, video’s en updates in de aanloop naar het evenement helpen hierbij.

Daarnaast moet alle belangrijke info over jouw evenement gemakkelijk vindbaar en zonder al te veel omwegen bereikbaar zijn. Niemand houdt ervan om te moeten zoeken naar belangrijke info.

3. Maak gebruik van een hashtag

Maak gebruik van een krachtige maar simpele hashtag om mensen bij je evenement te betrekken. Zo verzamel je al je posts op één plaats op een overzichtelijke manier.

Geef in je hashtag een indicatie van de editie van je evenement. #PKP17 in 2017 voorkomt verwarring met de editie van 2016

Communiceer je hashtag online en offline tijdens het evenement. Voeg consequent je eigen hashtag toe in alle berichten die je zelf verspreid en vermeld 'm tijdens je event op affiches en ander drukwerk.

Vandaag vind je onze mediamakers op het #mwcon17! Hou de kanalen van @mediawijsbe in de gaten!

A post shared by Mediaraven (@mediaravenvzw) on

4. Gebruik verschillende kanalen voor een groter bereik

Houd bij het lanceren van je evenement rekening met welke kanalen je doelgroep gebruikt!

Elk kanaal heeft zijn eigen spelregels, zet ze dus allemaal op een andere manier in. Instagram is goed om een beeld achter de schermen te geven terwijl je met Twitter gemakkelijk interessante quotes en weetjes deelt. 

Stem de kanalen op elkaar af en zorg dat ze elkaar versterken zonder dat ze exact het zelfde weergeven. Elke foto op al je kanalen posten heeft weinig zin.

5. Blijf actief tijdens je evenement

Tijdens het evenement blijft sociale media belangrijk. Houd mensen die niet aanwezig kunnen zijn op je evenement op de hoogte van de gebeurtenissen en geef de sfeer zo goed mogelijk weer.

Je hoeft niet alles zelf te doen. Stimuleer je publiek om via een hashtag zelf updates te posten en eventueel discussies openen. Zo betrek je meer mensen bij je evenement.

Soms maken de aanwezigen zelf ook niet alles mee. Live content kan achteraf nog heel wat views, likes of shares halen.

6. Ga in interactie met je publiek!

Betrek je publiek meer in het gebeuren door met hun in interactie te treden vie sociale media. Vraag misschien zelfs om feedback om de volgende editie van je evenement te verbeteren.

Een poll op Facebook, Instagram Stories of Twitter, een foto met een vraag, de mogelijkheden zijn eindeloos!

7. Versterk met traditionele media

Sociale media zijn onmisbaar tijdens je evenement. Hiernaast mag je natuurlijk de meer traditionele zaken niet vergeten.

Met wat inspanningen haal je misschien wel de regionale TV of radio, maar de aloude flyer of affiche doet het natuurlijk ook nog altijd.

Kerstmis valt vroeg dit jaar ;) Tot morgen! #MWCON17 #5jaarMediawijs #boek #gratis

A post shared by Mediawijs (@mediawijsbe) on

8. Sluit je evenement af met een leuke uitsmijter

Aan elk fantastisch evenement komt een eind. Verzacht de pijn met een toffe uitsmijter en een terugblik op de gebeurtenissen. 

Maak een aftermovie of een fotoalbum, stuur een bedankingspost de wereld in, de mogelijkheden zijn eindeloos. Laat je creativiteit de vrije loop!

Met de welverdiende M-Awards brengen we een weltevreden einde aan deze #mwcon17 Tot volgend jaar!

A post shared by Mediawijs (@mediawijsbe) on