Apestaartjaren 6.4: de belangrijkste inzichten

Apestaartjaren 6.4: de belangrijkste inzichten

Op woensdag 18 oktober 2017 hielden we het vergrootglas boven het fenomeen sexting. 7 sprekers brachten ons hun visie over sexting bij, hoe je als jeugdwerker jongeren er bewust over maakt en hoe je er mee omgaat als het foutloopt.

Kon je er niet bij zijn? Deze 5 takeaways zorgen ervoor dat je stevig in je schoenen staat als je met sexting in aanraking komt.

Apenstaartjaren6.4 - betrapt op sexting gaat zo van start! Wij hebben er zin in! Volg je mee op Twitter #ASJ64?

A post shared by Mediaraven (@mediaravenvzw) on

1. Vermijd het stigma rond sexting

"Op dit moment wordt sexting erg gestigmatiseerd", vertelt Sander De Ridder van UGent. "Door dat stigma focussen begeleiders er zich vooral op om sextig te vermijden." 
 
Sexting hoef je nochthans niet per sé als iets kwaads te zien. Als het in goed vertrouwen gebeurt, kan het een meerwaarde zijn voor je sexualiteitsbeleving.
 
Volgens Sander De Ridder moeten we ons vooral deze vraag stellen:
 

Ook moeten we ons afvragen welke rol sociale media speelt in deze context.

2. Jongeren hebben een safe space nodig

Traditionele sociale media vertellen heel veel over wie je bent. Op Facebook is het heel zichtbaar welke pagina's je leuk vindt, wie je vrienden zijn, enzoverder. Dat vertelt al heel veel over een persoon en daar is bijna geen ontkomen aan.

Stal je liever wat minder over jezelf uit, dan heb je daar eigenlijk een andere plek voor nodig. Om aan die nood te voldoen, ontwikkelede Wel Jong Niet Hetero een eigen platform.

Op min19 kunnen holibi- en transgenderjongeren van 12 tot 19 jaar terecht om een digitaal sociaal netwerk uit te bouwen.

"Om dat te garanderen, staan anonimiteit en veiligheid centraal op min19", vertelt Ans Oomen van Wel Jong Niet Hetero.

3. Bekijk sexting in z'n context

Het is belangrijk om als jeugdwerker de context te kennen waarin sexting plaatsvindt. Aan de hand van het vlaggensysteem van Sensoa maakt Bart Vandenbussche duidelijk welke factoren je in rekening moet brengen om de situatie juist in te schatten.

De beoordeling verschilt door:

  • Wat de zender en de ontvanger van de sext zelf ervaren
  • Wie toekijkt. De toezichter, de ouder, omstaanders
  • Wat de context is

Met het vlaggensysteem van Sensoa wordt het duidelijk wat wel kan en wanneer sexting problematisch wordt.

4. Er zijn veel tools om met jongeren over sexting te praten

"Onderzoek bij jongeren over sexting leert ons dat het hoognodig is om handvaten aan te reiken", vertel Niels Van Paemel van ChildFocus. Nu kennen jongeren nog maar weinig verantwoordelijkheidsgevoel en komen victim blaming en slut shaming nog vaak voor. 

Vanuit die wetenschap ontwikkelde ChildFocus samen met Sensoa, Mediaraven, Mediawijs, O’kontreir en Jong & Van Zin een aantal tools om met jongeren over sexting te praten. 

Die tools vind je allemaal samen op de gloednieuwe website sexting.be.

sexting omgaan

5. Stop victim blaming

"Jongeren (en vaak ook hun begeleiders) kijken nog altijd heel erg met een dubbele standaard naar de wereld. Jongens zijn vaak stoere players, terwijl meisjes het vaak zelf gezocht hebben", zegt Evelien Luts van Jong & Van Zin.

Als begeleiders is het enorm belangrijk om je los te wrikken van die vooroordelen. Met een reactie als "ze had het zelf niet moeten zoeken", help je de situatie niet vooruit.

Probeer als begeleider vooral te luisteren: wat vinden jongeren zelf? Welke stappen willen zij dat er genomen moeten worden?

Meer weten over sexting? Check de nagelnieuwe website sexting.be voor handvaten, tools en lesmateriaal over dit fenomeen.

Schreven mee: Joke Gevers, Marie Servaes, Maxine Dewulf