Communiceer jij nog wel naar de juiste doelgroep?

Communiceer jij nog wel naar de juiste doelgroep?

Of je nog wel naar de juiste doelgroep communiceert, dat vragen communicatiemedewerkers in het jeugdwerk zich wel eens af. En terecht, want je doelgroep is vaak de essentie van het bestaan van jouw organisatie. Het kan dus nooit echt kwaad om die uitgebreid in kaart te brengen.

Of je aanbod nu vorming, evenementen, content of zelfs jobs is, je bent veel beter afgestemd op je doelgroep als je deze 4 zaken in acht houdt.

Kijk even mee:

1. Maak een persona

Kijk eens naar deze manier om je doelgroep te omschrijven:

'Jongeren tussen 18 en 26 uit West- en Oost-Vlaanderen die sociaal werk studeerden'.

Dit is een feitelijke opsomming van de gemene delers van de leden van je doelgroep. Niet altijd even sluitend en soms zelfs wat saai. Je zou het ook anders kunnen doen, met een persona bijvoorbeeld:

'Jeroen is 22 jaar en woont in Zele. Hij zit op kot in Gent, komt goed overeen met z'n medestudenten sociaal werk en volgt de blog MO* op Facebook. Z'n hobby's zijn KSA, uitgaan en actieve vakanties. Z'n levensmotto is: "Alles is levenservaring".'

Deze methode vermijdt dat je je doelgroep enkel definieert in termen van leeftijd, woonplaats en geslacht. Het helpt je niet per sé om je doelgroep nauwer te omschrijven, maar des te meer om je beter in te leven.

Stel jezelf ook deze vragen:

  • Hoe komt Jeroen op jouw website of Instagram-kanaal terecht? Waar klikte hij op?
  • Op welke berichten zou Jeroen klikken in z'n overvolle startpagina?
  • Met welke ervaring zou Jeroen zich rot amuseren?

Maak ook meerdere persona's en denk dan verder dan jouw ideale vrijwilliger of klant. Zo kan je beter inspelen op noden van verschillende types mensen.

Tenslotte distileer je uit een persona gemakkelijker je touchpoints met een lid uit de doelgroep. Beschrijf eens hoe een dag in beeld er uitziet voor je persona om die touchpoints te achterhalen.

2. Wat heb je te bieden?

Je kan je als organisatie blind staren op je aanbod en hoe je dat aanbod bij je doelgroep krijgt, maar eigenlijk is dat niet de eerste vraag die je jezelf moet stellen.

Stel jezelf deze vragen:

  • Wat heeft iemand aan jouw aanbod? Ofwel, who cares dat jouw organisatie er is?
  • Waarom zou iemand je facebookpagina leuk moeten vinden? Wat heeft die daar aan?

Maak het jezelf niet te gemakkelijk. Heb je een antwoord op de twee bovenstaande vragen gevonden, beeld je dan in dat iemand uit je doelgroep daar op zijn beurt "So what" op antwoord. Volg even mee:

so what marketing

Met het derde antwoord in je achterhoofd maak je vast een beter en rijker aanbod (in dit geval content) dan met het eerste. Vaak ligt die laatste ook een stuk dichter bij je baseline. In ons geval: 'Grijp de kansen van de digitale media'. 

3. Check je statistieken

Tijd om er wat cijfers bij te halen. Snuister eens in de statitieken van je facebookpagina, je twitteraccount, je website of je mailingprogramma. 

Ook hier kan je een pak demografische gegevens achterhalen. Komen ze overeen met het persona dat je eerder opgesteld hebt? Puik werk! Klop jezelf maar op de borst!

Maar het wordt pas echt interessant als je deze gegevens kan achterhalen:

  • Waarop klikken mensen? Op welk type content reageren ze eerder?
  • Langs welke weg komen mensen op jouw kanalen terecht?
  • Hoe laat stuur je best communicatie uit?

Je brengt zo je online verkeer in kaart, wat je heel wat boeiende inzichten oplevert.

Maak eens deze oefening: wat kan je uit de statistieken van deze facebookvideo afleiden?

videostatistieken

Je ziet hier dat de meeste mensen de video vanzelf laten afspelen (97% 'Auto-Played'). Op Facebook heb je geen geluid bij een auto-played video. Dus als je personage iets vertelt dat niet ondertiteld is, dan zal 97% dat in dit geval niet gehoord hebben.

Daarnaast zie je dat als iemand zelf de play-knop aanklikt, dat die langer blijft kijken.

4. Ogen en oren open: verdiep je

Zomaar tijdens een brainstorm verkondigen dat een concept zal aanslaan of niet, daarmee loop je vroeg of laat tegen de lamp. Hoe meer je jezelf inleeft in de wereld van je doelgroep, hoe meer je op dezelfde lijn geraakt van je doelgroep.

Bekijk de media die zij spontaan volgen of praat eens met een familielid die tot je doelgroep behoort.

Behoren tieners tot jouw doelgroep? Koop dan eens een Joepie, neem een kijkje op Snapchat of Musical.ly en bekijk de video's van bekende vloggers. Ook al boeit het je niet wat je ziet, je leert vast wat bij als je door dezelfde bril naar de wereld kijkt als je doelgroep.

Communiceer jij naar de juiste doelgroep?

Op 13/03 gaan we samen met jouw door je statistieken tijdens de sessie 'De impact van sociale media meten'. Welke statistieken zijn belangrijk? Hoe evalueer je aan de hand van cijfers? En hoe stuur je bij? Daarop zoeken we samen een antwoord.

Schrijf je in!