Digitale nieuwsbrieven volgens de GDPR

Digitale nieuwsbrieven volgens de GDPR

Er bestaan heel wat voorwaarden over wat mag en niet mag als je nieuwsbrieven verzendt naar derden.

Zowel de privacywetgeving als de wetgeving over direct marketing leggen een aantal restricties op. En jawel, die gelden al langer dan de GDPR, de beruchte nieuwe privacywetgeving.

Nu die GDPR er aankomt, kan het geen kwaad om te checken of jouw digitale nieuwsbrief voldoet aan de normen. 

1. Verplichte opt-in

Toestemming is één van de basispeilers van de nieuwe privacywetgeving. Het is dus niet gewoon een goed idee om mensen zelf te laten kiezen wat ze wel en niet ontvangen, het is wettelijk verplicht.

Opt-in betekent dat een vakje aanvinken een bevestigende actie moet zijn. Het vakje mag dus niet automatisch aangevinkt zijn. Mensen moeten kunnen kiezen wat ze wèl krijgen, niet wat ze niet krijgen.

Daarnaast moet een vakje aanvinken duidelijk los staan van voorwaarden en mag het in geen geval een voorwaarde zijn om iets anders te kunnen doen. Toestemming geven is vrijblijvend, je kan het niet afdwingen.

2. Onpersoonlijke e-mailadressen

Opt-in is dus verplicht, maar er is een uitzondering. Naar onpersoonlijke e-mailadressen mag je wel nog gewoon sturen. Voor adressen die beginnen met info@, contact@, enzoverder, heb je dus geen toestemming nodig.

De Belgische wetgeving over direct marketing verleent ook een uitzondering voor klanten. Mensen die iets kochten bij jouw organisatie, mag je volgens die wet ook mailen zonder eerst hun toestemming te vragen. Wees er wel voorzichtig mee: de Europese richtlijnen overstijgt in de praktijk mogelijks de Belgische, waardoor je ook je klanten maar beter vraagt of ze op de hoogte gehouden willen worden over je aanbod.

3. Verplichte opt-out

Wijs ontvangers van je nieuwsbrief er op dat ze op elk moment de mogelijkheid hebben om de toestemming die ze ooit gaven weer in te trekken. Bovendien moet je ontvangers meteen de middelen aanrijken om dat te doen. Geen excuus om een mail zonder uitschrijfknop te verzenden dus.

4. Transparantie

Het is verplicht om exact te vermelden waarvoor je het verworven e-mailadres gebruikt. Zo mag je het e-mailadres niet doorgeven aan derden als de gebruiker enkel toestemming heeft gegeven om een nieuwsbrief te sturen.

Toestemming om nieuwsbrieven te sturen betekent ook niet dat je toestemming hebt om occasionele promotionele mails te versturen.

Houd een duidelijk overzicht van welke ontvanger waarvoor toestemming heeft gegeven. Dat overzicht moet achteraf opnieuw kunnen ophalen als de ontvanger de toestemming betwist.

Conclusie

Al goed en wel of je nieuwsbrief volgens de regels van de nieuwe privacywetgeving is, de geest van deze regelgeving is in eerste plaats om te voorkomen dat communicatie mensen irriteert. Geef toe, dat wil je toch helemaal niet?

Wie nieuwsbrieven verstuurt, doet misschien best met deze quote van Hubspot CMO Mike Volpe in de oren geknoopt: "make love, not spam".

Doe het zelf!

Tijdens de vorming ‘Digitale nieuwsbrieven’ leren we je de kneepjes van het vak! We gaan dieper in op een goede e-mailstrategie en gaan meteen ook met Mailchimp aan de slag!

Schrijf je in!