Dit hebben we geleerd uit facebookpagina Spel Van De Week!

Dit hebben we geleerd uit facebookpagina Spel Van De Week!

Ken jij onze facebookpagina Spel Van De Week al? Op die speelse pagina - en dat mag je letterlijk nemen - delen we elke week content die jeugdwerkers inspiratie geeft voor leuke activiteiten.

We zijn er niet bescheiden over: we willen dat onze berichten op die facebookpagina gezien worden. Maar hoe zorg je er nu voor dat je pagina interactie opzoekt met bezoekers en dat die mensen klikken op je link of je video bekijken?

Hier enkele tips op een rijtje die we destileerden uit onze facebookpagina Spel Van De Week.

Video als topper

Het blijft opvallen: wanneer we op onze pagina een video delen, slaat die praktisch altijd aan. Een kort filmpje is makkelijk te bekijken, vraagt niet veel tijd en moeite en je bezoeker is snel mee in het verhaal. Natuurlijk moet de video wel goed bij het onderwerp en het doel van je pagina blijven passen!

Interactie met je publiek

Het moet op je facebookpagina altijd interessant blijven voor je volgers, daarom is het belangrijk om via een post ook af en toe in interactie te treden met je publiek. Vraag bijvoorbeeld om de mening van je volgers of om een tip. Het is handig je het antwoord snel en laagdremplig vraagt, bijvoorbeeld door een simpele klik op de like button.

Inspelen op het moment

Een link naar een bepaalde gebeurtenis of iets actueels kan mensen nieuwsgierig maken of overtuigen om te klikken op je bericht. Bovendien is de kans groot dat ook nog andere facebookgebruikers het hebben over die actualiteit.

Probeer het ook niet altijd te ver te zoeken, want inspelen op een ‘dag van de pyjama’ of een onverwachts weerbericht kan al vaak genoeg zijn!

Leer uit voorgaande posts

Het is belangrijk om in het oog te houden welke posts in het verleden goed gescoord hebben bij je publiek en welke niet. Aan de hand daarvan kan je bepaalde posts verbeteren of op een geheel andere manier aanpakken. Hoe beter je hierover nadenkt, hoe groter de kans dat je bericht zich verspreidt op Facebook. Origineel uit de hoek komen is hier vaak een must!

Weergaves vs. betrokkenheid, hoe zit dat nu precies?

In de statistieken heb je verschillende cijfers om te meten wie je post gezien heeft. Het aantal weergaves (reach) vertelt je in hoeveel startpagina's je post getoond werd.

Jammer genoeg krijgt niet iedereen die je pagina liket automatisch je bericht te zien en krijgen omgekeerd ook mensen die je pagina niet liken net wel je bericht te zien. Niet zo'n betrouwbaar cijfer dus, want je weet niet of die persoon er voorbij scrollde of niet.

Je meet je zichtbaarheid beter aan de hand van de betrokkenheid (engagement) per post. Betrokkenheid vertelt je hoeveel mensen klikten, leuk vonden, reageerden of deelden. Voor elk van die moet je klikken en dat is hard bewijs voor hoeveel mensen stilstonden bij je facebookpost.

Meer halen uit je facebookpagina!

Wil je je facebookpagina uitbouwen tot een krachtig platform om in interactie te gaan met je doelgroep? De nieuwste trends en hacks leren kennen? Tijdens de vorming 'Meer halen uit je facebookpagina' leer je de kneepjes van het vak!

Schrijf je in!