Hoe zit het met jouw digitale nieuwsbrief?

Hoe zit het met jouw digitale nieuwsbrief?

Of je in tijden van Facebook en Instagram nog een digitale nieuwsbrief moet hebben? Daarop zeg ik volmondig 'ja!'. Net zoals een website een heel ander karakter heeft dan sociale media, zo is een digitale nieuwsbrief een unieke, waardevolle aanvulling voor jouw communicatiemix.

Even kijken of het goed zit met jouw digitale nieuwsbrief? Check dan deze 5 bedenkingen!

1. Alleen maar blije ontvangers

Dat zou leuk zijn niet? Maak dat ten alle tijde je streefdoel.

Denk na over wie je doelgroep is en wat de ontvangers hebben aan je nieuwsbrief. Louter de nieuwsberichtjes vanop je website in een nieuwsbrief gieten, daar zitten weinig mensen op te wachten.

Stel jezelf een concrete doelstellingen: inspirerende content delen om jezelf te profileren of als eerste kunnen inschrijven voor activiteiten bijvoorbeeld. Maak ook een lijstje van dingen die zeker niet in je nieuwsbrief thuishoren. Zo blijft je nieuwsbrief relevant.

Laat abonnees gaan als ze niet meer geïnteresseerd zijn. Maak het hen zo gemakkelijk mogelijk om uit te schrijven. Zo zorg je voor een goede adressenlijst met niets dan geïnteresseerde lezers. Trouwens, het is wettelijk verplicht om een optie aan te bieden om uit te schrijven.

Durf soms ook zelf eens te snoeien in je adressenlijst: is het nog nuttig om je nieuwsbrief te blijven sturen naar abonnees die het laatste half jaar geen enkele mail meer openden? Ook hen kan je misschien beter laten gaan.

2. Word persoonlijk

Wie authentiek is, die wint in digitale communicatie. Vooral jongeren zijn Oost-Indisch doof geworden voor PR-praatjes van organisaties.

Experimenteer eens met variabelen in je mail. Met variabelen begroet je bijvoorbeeld elke abonnee met z’n naam, zo maak je het net iets persoonlijker.

Ook de naam van de afzender van je nieuwsbrief kan je aanpassen naar de naam van een echt persoon. Let er wel mee op: doe dat niet puur om je nieuwsbrief te camoufleren tot een echte persoonlijke mail. Dat komt net heel fake over: je lost de verwachting van je abonnees niet in.

3. Eerst de mail, dan de onderwerpregel

Je onderwerpregel is het belangrijkste element van je nieuwsbrief, want die moet je abonnees overtuigen je nieuwsbrief te openen.

Zorg vooral voor een onderwerpregel waaruit de inhoud van je mail blijkt. Mensen houden niet zo van verrassingen. Je bepaalt daarom je onderwerpregel het best als je nieuwsbrief klaar is en je goed weet wat er in staat.

Maak ‘m ook actief. Probeer met de onderwerpregel je abonnees er in zo weinig mogelijk woorden ervan te overtuigen waarom ze je nieuwsbrief moeten lezen.

4. Lang leve clickbaits!

Alles uit de kast halen om iemand te verleiden te klikken, is niet altijd slecht. Zorg echter ook hier dat je met de landingspagina de verwachtingen inlost. Misleidende, sensationele clickbaits die na het klikken teleurstellen, hebben het averechtse effect dat klikkers snel weer van je website wegvluchten.

Verzin bovendien zichtbare en inspirerende call to actions. Als je nieuwsbrief vooral een teaser naar de actueelste content op je website is, dan wil je dat abonnees zo snel mogelijk op die website belanden. En zoals je hoogstwaarschijnlijk wel weet, ‘klik hier’ of ‘lees meer’ zal weinig mensen daartoe aanzetten.

5. Analyseer

Nieuwsbrief verzonden? Dan ben je nog niet klaar. Duik ten snelste 24 uur na de verzendtijd even in de statistieken. Hoeveel mensen openden je nieuwsbrief? Hoeveel klikten er door? En waarop klikten ze?

Bekijk niet enkel de percentages, maar ook de absolute cijfers. Een open rate van 40% is iets helemaal anders bij een verzendlijst van 200 abonnees als bij 5000 abonnees.

Maak de oefening ook eens op lange termijn, om een duidelijk inzicht te krijgen in wat je abonnees interessant vinden. Op basis daarvan kan je de inhoud van je nieuwsbrief bijsturen.

Doe het zelf!

Tijdens de vorming ‘Digitale nieuwsbrieven’ leren we je de kneepjes van het vak! We gaan dieper in op deze tips en gaan meteen ook met Mailchimp aan de slag!

Schrijf je in!