Ik krijg in Outlook telkens een foutmelding over het SSL-certificaat. Wat moet ik doen?

Ik krijg in Outlook telkens een foutmelding over het SSL-certificaat. Wat moet ik doen?

Uit veiligheidsoverwegingen kan je mails in je mailprogramma binnenhalen via een beveiligde verbinding. Zo'n beveiligde verbinding maakt gebruik van een certificaat dat moet bewijzen dat de Mediaraven-server wel degelijk is wie hij beweerd te zijn. Omdat zo'n certificaten erg duur zijn, maken de websites gebruik van een centraal server-certificaat dat alleen geldig is voor "serverXXX.jnet.be" of "webXXX.mediaraven.be".

Een nadeel hiervan is wel dat je in de meeste browsers hiervan een waarschuwing krijgt als je surft naar https://www.mijnorganisatie.be:8443. Wil je deze waarschuwingen ontwijken, dan moet je het certificaat "installeren". In het artikel "Bij het inloggen op het controlepaneel Plesk krijg ik een foutmelding over de beveiligingscertificaten. Wat moet ik doen?" kan je lezen hoe je dat moet doen.

Daarnaast struikelen sommige mailcients zoals Microsoft Outlook 2010 over het feit dat het certificaat is aangemaakt voor "serverXXX.jnet.be" of "webXXX.mediaraven.be" in plaats van voor "mijnorganisatie.be". Je krijgt dan een "principal name is incorrect"-foutmelding. Om dit op te lossen moet je bij de accountinstellingen in Outlook als inkomende en eventueel ook als uitgaande mailserver de naam van de server instellen waarop jouw hostingaccount staat (je kan dit opzoeken via status.mediaraven.be). Ga hiervoor als volgt te werk (uitleg voor Outlook 2010 maar analoog voor andere versies van Outlook of Windows Mail):

  • Klik in het menu op "Bestand" > "Info" > "Accountinstellingen" > "Accountinstellingen...".
     
  • Een nieuw venster "Accountinstellingen" verschijnt. Selecteer in het tabblad "E-mail" je e-mailaccount en klik op "Wijzigen...".
     
  • Een nieuw venster "Account wijzigen" verschijnt. Wijzig bij "Server voor inkomende e-mail" en bij "Server voor uitgaande e-mail (SMTP)" de waarde "mail.mijnorganisatie.be" naar "serverXXX.jnet.be" of "webXXX.mediaraven.be" (bvb. server99.jnet.be; vervang XXX door het juiste servernummer). Klik vervolgens op "Meer instellingen...".
     
  • Een nieuw venster "Instellingen voor internet-e-mail" verschijnt. Klik op het tabblad "Server voor uitgaande e-mail" en vink het vakje naast "Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist" aan en laat het selectierondje op "Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail". Klik vervolgens op het tabblad "Geavanceerd en geef bij "Inkomende e-mail (IMAP)" poort "993" op en voor "Uitgaande e-mail (SMTP)" poort "465" op. Als versleuteling kies je in beide dropdowns voor "SSL". Bevestig de instellingen met "OK".
     
  • Klik op "Volgende >".
     
  • Er wordt een testbericht verzonden. Klik op "Sluiten".
     
  • Klik op "Voltooien".
     
  • Voortaan mag je geen beveiligingswaarschuwingen meer krijgen (tot we in december volgend jaar deze certificaten vernieuwen en je de vernieuwde certificaten opnieuw moet importeren).