Weg met emoji in onze nieuwsbrief

Weg met emoji in onze nieuwsbrief

Emoji gebruiken in je nieuwsbrief, werkt dat? Bij Mediaraven deden we de test: de onderwerpregel van onze externe nieuwsbrief fleurden we voor drie maand op met emoji.

Hoe we dat hebben getest? Met A/B tests! A/B testing, of split testing, is een methode om te onderzoeken welke van 2 mogelijkheden/versies het best werkt bij je doelgroep. Van de “winnende”  versie weet je dan zeker dat die het beste scoort

Waarom emoji gebruiken in een nieuwsbrief?

Een emoji geeft emotie aan de tekst en zou dus zorgen voor een emotionele betrokkenheid. Nieuwsbrieven met emoji in de onderwerpregel zouden hogere openingspercentages hebben.

Een emoji is kleurrijk en een onderwepregel met emoji zou dus sneller opvallen in de mailbox van je ontvangers. Bij Mediaraven waren we benieuwd of dat klopt en besloten we de proef op de som te nemen.

Mediaraven doet de A/B test met Mailchimp

We verstuurden twee verschillende versies van onze nieuwsbrief. De ene helft van de ontvangers kreeg een onderwerpregel zonder emoji, de andere helft kreeg een onderwerpregel met emoji. Die test herhaalden we meerdere keren.

Met Mailchimp zet je heel eenvoudig een A/B test op. Als je het zelf wil gebruiken, bekijk dan zeker eens de handleiding van Mailchimp die het proces stap voor stap uitlegt.

Bij elk onderwerp probeerden we een passende emoji te plaatsen, net na de titel. Zo zag dat eruit:

Dat deden we voor alle nieuwsbrieven die werden verstuurd in december, januari en februari. Iedere keer bekeken we de resulten en op het einde van de rit trokken we onze conclusies.

Emoji geen succes bij onze doelgroep

Tromgeroffel. Werkte het introduceren van emoji in de onderwerpregel voor onze nieuwsbrief? Jammer genoeg niet. Bij 5 van de 6 nieuwsbrieven had de variant zonder emoji een hoger openingspercentage.

Onze doelgroep is dus niet geneigd om een nieuwsbrief sneller te openen als er emoji in de onderwerpregel staan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet werkt voor andere doelgroepen, uitproberen is de boodschap.

Je content aanpassen op basis van je buikgevoel klinkt misschien aanlokkelijk, toch is het beter om te meten en analyseren wat echt werkt bij jouw doelgroep.

Beperk dat testen ook niet tot één keer, want zulke resultaten zouden kunnen berusten op louter toeval. Blijf nieuwe ideeën uittesten en analyseren,  want oefening baart nog altijd kunst.

Digitale nieuwsbrieven

Wil je meer weten over hoe je een nieuwsbrief maakt die scoort? Of hoe je effciënt je adressenlijst onderhoudt?

Check de vorming 'Digitale nieuwsbrieven'.